Sipi naar Kidepo Valley en Murchison Falls

4 juli 2015 - Kaabong District, Oeganda

28 juni
Vanochtend vroeg opgestaan voor een lange reisdag naar het noorden. Het eerste deel tot Lira verliep erg voorspoedig, maar daarna kregen we een african massage; 3,5 uur op een onverharde weg naar Kitgum. Aangekomen in het hotel hebben we een duik genomen in het zwembad (ja zelfs Petra). Morgen naar Kidepo national parc voor onze eerste gamedrive, nu al zin in.

29 juni
Na een reis van ongeveer 2,5 uur zijn we aangekomen bij dde Karamajong, een stam in het noorden van Oeganda. Een locale gids heeft ons een rondleiding ggegeven door een Karamajong dorp. Vervolgens hebben we nog een flink stuk omhoog gewandeld met verhalen van de stam van nog geen 20 jaar geleden waarin mensen elkaars vee stalen en elkaar vermoorden. Daarna zijn we het nationaal park Kidepo Valley ingereden. Vrij snel hebben we een grote groep buffels van dichtbij gezien, daarnaast bavianen, giraffen, olifanten, hartebeesten, gieren, vrattenzwijnen en aapjes gezien. Midden in het park is onze verblijf plaats voor 2 nachten; Apoka bandas. Hier lopen de wrattenzwijnen en jakhalzen gewoon om je huisje heen. Gelukkig waren we net op tijd met douchen, want de generator deed het niet, dus geen licht en water.

30 juni
6 uur uit bed voor een ochtend safari, nog steeds zonder water en licht. Een schitterend uitzicht op de savanne en best veel dieren gespot; zebra's, waterbokken, hartebeesten, wrattenzwijnen, aapjes, hyrax, neushoornvogels, meerkatten en de zeer schuwe eland antilopen. Daarna terug voor het ontbijt, met gelukkig weer water (toch handig als je naar de wc moet . Om 16 uur weer een safari, heel veel olifanten gezien van heel dichtbij, helaas geen grote katten gespot.

1 juli
Om half 8 opgestaan om te vertrekken naar het volgende natuurpark; Murchison Falls. Toen kwamen we erachter dat het niet handig is om spullen buiten te laten 's nachts in een natuurpark. Een slipper was verdwenen, meegenomen door jakhalzen. Verderop op het terrein hebben we hem teruggevonden, helaas niet meer helemaal heel. Na het ontbijt 7 uur in dde auto gezeten naar Murchison Falls, weer een schitterende accommodatie, slapen in een safari tent bij een fort met uitzicht op de nijl en een kudde olifanten. Supere lekkere douche en heerlijk eten.

2 juli
Safari in Murchison Falls: oribi's, waterbokken, hartebeesten en cobs (geen idee wat het Nederlandse woord is voor deze beesten, maar het zijn een soort antilopen), ook nog een reebok gezien ( wat erg zeldzaam schijnt te zijn) en heel veel giraffen. We hebben ook een jakhals gezien bij een prooi, geen idee waar het roofdier was dat het gedood heeft. De gieren kwamen ook al snel aanzetten om verder te smikkelen. Daarna een bootsafari gedaan op de nijl, veel nijlpaarden gezien en enkele krokodillen, aan het eind was de waterval te zien. Teruggekomen nog een keer terug nar waar we de prooi gezien hadden. en toen zagen we een leeuwin met 3 kittens vlak naast de weg aan het luieren. Echt heel gaaf, vakantie is nu al geslaagd. Geen cheeta gezien, maar wel leeuwen, hopelijk nog een panter, dat zou helemaal gaaf zijn. Vandaag waren we daarvoor helaas net te laat. Hij was net uit een boom gesprongen en verdwenen in het hoge gras.

3 juli
Vroeg vertrokken om in Murchison Falls de ferry te pakken naar de overkant van de nijl. Daarna via vissersdorpjes aan lake Albert, via de riftvallei naar Hoima gereden. Schitterende accommodatie waar we lekker de hele middag hebben kunnen genieten van een biertje en een boek. Helaas s avonds weer regen, hopen op beter weer morgen.