fort portal

19 juli 2015 - Fort Portal, Oeganda

4 juli
Van Hoima naar Fort Portal gereden. Relaxed middagje in de Dutchess, onze verblijf plaats voor 3 dagen. Nederlandse eigenaren die details van delfts blauw in de kamers hebben geplaatst en kroket en bitterballen op het menu, ook speculaas kan je hier krijgen.

5 juli
In de ochtend de koninklijke graven bezocht van de koningen van Tooro. In de middag een wandeling gemaakt naar de grot met de borsten van de prinses en een drietal kratermeren met een schitterend uitzicht.

6 juli
Geweldige dag gehad vandaag! Vanmorgen een wandeling gemaakt in de Bigodi Swamp. We hebben 5 verschillende soorten apen gezien. In de middag was het tijd voor chimpansee trekking. Binnen 5 minuten zagen we de eerste chimpansee, we zijn deze gevolgd tot hij ons naar de rest van de groep heeft geleid. Wat overigens in een behoorlijk snel tempo ging. We hebben ongeveer 15 chimpansees gezien waaronder vrouwtjes met kleintjes en het alfa mannetje.

7 juli
Van Fort Portal naar Queen Elisabeth national park gereden. We overnachten in een safari tent met uitzicht op het kazinga channel met nijlpaard geluiden op de achtergrond. Na het wisselen van busje hebben we een safari gedaan in het krater gebied. Niet veel dieren gezien maar wel schitterende uitzichten. Op de terugweg een hele grote groep olifanten gezien. 'S avonds gegeten rond heb kampvuur. 's nachts de nijlpaarden heel dichtbij gehoord.

8 juli
Vroeg opgestaan voor een ochtend safari, vooral veel kob's gezien en na veel gepraat tussen de verschillende gidsen en ranger naar een plek gereden waar we een aantal leeuwen hebben gezien waaronder een stelletje die aan het sexen waren. In de middag een bootsafari gedaan, veel olifanten en buffels aan de waterkant gezien. Daarnaast heel veel nijlpaarden, krokodillen en veel verschillende soorten vogels; visarends, pelikanen, ooievaars, reigers en heel veel kleine vogeltjes.

9 juli
Lekker uitslapen en daarna richting ishasha, het zuidelijke deel van Queen Elisabeth national park waar de boomklimmende leeuwen te vinden zijn. Vanuit diverse bronnen hebben we gehoord dat ze al 5 dagen niet zijn gesignaleerd, dus op goed geluk. En we hebben er een gevonden, een mannetjes leeuw relaxend in een boom. Geluncht aan de ishasha river, de grens met Congo. En daarna op zoek gegaan naar meer leeuwen of een panter. wel veel topi's en kob's gezien, maar geen andere katten. Nog maar even terug gegaan naar de leeuw die we hadden gezien en deze lag nog steeds in de boom. Naar onze overnachting plek gereden in kihihi town.

10 juli
Weer lekker uitgeslapen en naar bwindi inpenetrable forest gereden. Morgen gaan we hier gorilla's tracken maar vandaag lekker een middagje niks. Beetje lezen, biertje drinken. korte wandeling gemaakt in bwindi. Aan het eind van de middag van jecob gehoord dat we vroeg moeten vertrekken morgen omdat we eerst nog 40 km moeten rijden voor we het bos in gaan op zoek naar de gorilla's en op de oegandeze wegen is dit nog best een eindje. Vroeg naar bed dus, want de wekker staat op 4:30.

11 juli
4:30 uit bed, snel ontbijten en daarna in het busje naar de andere kant van het tropisch regenwoud. Na aankomst nog meer dan een uur wachten voordat de briefing was. Daarna een half uur in de auto richting het startpunt van de tracking. Pittige wandeling van 2 uur berg op en af en dan zijn we bij de gorilla familie. Heel bijzonder, we hebben ongeveer 9 gorilla's gezien waaronder een silverback, een moeder met een 6 maanden oude baby, 3 andere kleintjes en nog een aantal volwassenen. Na een uur moesten we beginnen aan de terugweg. Onderweg nog geluncht in het regenwoud en na 2 uur weer terug bij het busje. Terug bij de accommodatie lekker gerelaxed de rest van de middag.

12 juli
Een dagje vrij. Uitslapen, beetje rondneuzen in de souvenirs winkels, biertje gedronken in een lux lodge. Daarna een korte wandeling gemaakt aan de rand van het park en gekeken naar een optreden van lokale kinderen die muziek maakten en dansen.

13 juli
Van Buhoma naar lake bunyonji, het meer van de vele kleine vogeltjes. Het diepste meer van Oeganda en 3e in de wereld. We overnachten op een eilandje in het meer; nature's prime met Scandinavische blokhutjes. 's Middags een rondje over het eilandje gemaakt en met onze lokale gids nicholas afgesproken wat we morgen gaan doen.

14 juli
In de ochtend een wandeling gemaakt met nicholas naar een van de bergtoppen naast het meer met een uitzicht over het hele meer met zijn eilanden; punishment island, upside down island, animal island, lepracy island en vele anderen. In de middag met een kano (uitgeholde boom) op het eiland gevaren om de verschillende eilanden.

15 juli
Van lake bunyonji naar lake mburo gereden, onze laatste stop voordat we terug gaan naar entebbe. Aan het eind van de middag een safari gedaan in het national parc. Veel impala's gezien, zebra's bushbocks, waterbokken, wrattenzwijnen, topi's.

16 juli
Vroeg opgestaan voor een wandelsafari. Eland antilopen van dichtbij gezien, daarnaast een nijlpaard, waterbokken, wrattenzwijnen, topi's, impala's, vervet monkeys, mangoesten, gieren, kraanvogels en meer gezien. In de middag onze laatste safari van de vakantie gedaan, helaas geen nieuwe dieren meer gezien.